E-Mentorluk Nedir?
E-Mentorluk Nedir?
E-mentorluk
yüzyüze mentorluğa alternatif bir yaklaşım olarak değerlendirilmemelidir. Aksine
tamamen gelişen teknolojilerin getirisi olarak klasik mentorluk yaklaşımının
yeniden yapılandırılarak mevcut sunduğu olanaklara ek, mentorluk sürecini
geliştiren bir faktör olarak değerlendirilmesi gerekir. (Kuzu, 2012: 173-184).
Coğrafi
engeller, eşleştirmenin uygun olmaması, mentorun menteeyi ihmal etmesi,
zamanlamanın yapılamaması gibi unsurlar yüzyüze mentorlukta karşılaşılan
sorunlardan bazılarıdır. Yeni teknolojiler ile birlikte e-mentorluk, geleneksel
mentorluğe esnek bir seçenek olarak karşımıza çıkmaktadır. E-mentorluk zaman ve
coğrafi yerleşime bağlı olmadan bilgi ve tecrübe paylaşımına olanak sağlaması
ve sosyal önyargılardan bağımsız, kolay ve farklı etkileşim yöntemleri sunması açısından
önem taşır. Böylelikle daha fazla kişiye, daha esnek zaman dilimleri içerisinde
ulaşılabilir. Ancak e-mentorluk, her ne kadar olumlu etkiler barındırsa da bazı
olumsuz yönleri bulunmaktadır. E-mentorluğun nasıl tasarlanacağına dair Türkçe
kaynak sayısı çok azdır ve daha klasik mentorluk anlayışı bile Türkiye’de tam
oturmamışken e-mentorluğun yaygınlaşması şu anda çok da mümkün görünmemektedir
(Kuzu, 2012: 173-184).
E-mentorluk
modelinin merkezinde e-mentorluk modülü yer almaktadır.
Mentor ve menteelerin hazırlığı, eşleştirmenin yapılması ile tüm etkileşim sürecinin
koordinasyonu bu modül aracılığı ile gerçekleşir. Program süresince mentee ve
mentorların etkileşiminden elde edilen veriler analiz edilir ve sonuçlar daha
sonradan gerçekleştirilecek e-mentorluk çalışmalarına yön vermesi için
kullanılır. E-mentorluk için kullanılan üç tür yazılım bulunur: özel üretilen
yazılımlar, ticari mentorluk yazılımları, öğretim yönetim sistemlerinin
uyarlanması. Sürecin tasarlanması sırasında da en önemli iş koordinatöre düşer.
Mentor ve menteeyi bir ortak alanda buluşturur ancak sonrasında dahil olmaz.
Sonrasında mentor ve mentee çeşitli etkileşim araçları (e-posta, sohbet, forum,
telefon vs.) aracılığıyla etkileşimde bulunmaya başlarlar (Kuzu, 2012:
173-184).
Sonuç
olarak belirtmek gerekir ki hızla gelişen teknoloji, yaşam boyu öğrenme
anlayışını gerekli kılmaktadır. Klasik eğitim anlayışı gün geçtikçe değişmekte,
eğitim kişiselleşmekte ve elektronik ağların yaygınlaşmasıyla bireyler
internete her yerden erişim sağlayabilmektedir. Bu da klasik yöntemlerin
elektronik ortamlara aktarılmasını kolaylaştırmaktadır. E-mentorluk da bu gibi
sebepler sonucunda doğmuştur, ancak daha pozitif ve başarılı sonuçlar alabilmek
için geliştirilmeye devam edilmesi gerekmektedir (Kuzu, 2012: 173-184).
Kaynak:
Kuzu,
A., Kahraman, M., & Odabaşı, H. F. (2012). Mentörlükte Yeni Bir Yaklaşım: E-Mentörlük. Anadolu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi, ss. 173-184.
Yorumlar
Yorum Gönder