E-Mentorluk Nedir?











E-Mentorluk Nedir?

E-mentorluk yüzyüze mentorluğa alternatif bir yaklaşım olarak değerlendirilmemelidir. Aksine tamamen gelişen teknolojilerin getirisi olarak klasik mentorluk yaklaşımının yeniden yapılandırılarak mevcut sunduğu olanaklara ek, mentorluk sürecini geliştiren bir faktör olarak değerlendirilmesi gerekir. (Kuzu, 2012: 173-184).

Coğrafi engeller, eşleştirmenin uygun olmaması, mentorun menteeyi ihmal etmesi, zamanlamanın yapılamaması gibi unsurlar yüzyüze mentorlukta karşılaşılan sorunlardan bazılarıdır. Yeni teknolojiler ile birlikte e-mentorluk, geleneksel mentorluğe esnek bir seçenek olarak karşımıza çıkmaktadır. E-mentorluk zaman ve coğrafi yerleşime bağlı olmadan bilgi ve tecrübe paylaşımına olanak sağlaması ve sosyal önyargılardan bağımsız, kolay ve farklı etkileşim yöntemleri sunması açısından önem taşır. Böylelikle daha fazla kişiye, daha esnek zaman dilimleri içerisinde ulaşılabilir. Ancak e-mentorluk, her ne kadar olumlu etkiler barındırsa da bazı olumsuz yönleri bulunmaktadır. E-mentorluğun nasıl tasarlanacağına dair Türkçe kaynak sayısı çok azdır ve daha klasik mentorluk anlayışı bile Türkiye’de tam oturmamışken e-mentorluğun yaygınlaşması şu anda çok da mümkün görünmemektedir (Kuzu, 2012: 173-184).

E-mentorluk modelinin merkezinde e-mentorluk modülü yer almakta­dır. Mentor ve menteelerin hazırlığı, eşleştirmenin ya­pılması ile tüm etkileşim sürecinin koordinasyonu bu modül aracılığı ile gerçekleşir. Program süresince mentee ve mentorların etkileşiminden elde edilen veri­ler analiz edilir ve sonuçlar daha sonradan gerçek­leştirilecek e-mentorluk çalışmalarına yön vermesi için kullanılır. E-mentorluk için kullanılan üç tür yazılım bulunur: özel üretilen yazılımlar, ticari mentorluk yazılımları, öğretim yönetim sistemlerinin uyarlanması. Sürecin tasarlanması sırasında da en önemli iş koordinatöre düşer. Mentor ve menteeyi bir ortak alanda buluşturur ancak sonrasında dahil olmaz. Sonrasında mentor ve mentee çeşitli etkileşim araçları (e-posta, sohbet, forum, telefon vs.) aracılığıyla etkileşimde bulunmaya başlarlar (Kuzu, 2012: 173-184).

Sonuç olarak belirtmek gerekir ki hızla gelişen teknoloji, yaşam boyu öğrenme anlayışını gerekli kılmaktadır. Klasik eğitim anlayışı gün geçtikçe değişmekte, eğitim kişiselleşmekte ve elektronik ağların yaygınlaşmasıyla bireyler internete her yer­den erişim sağlayabilmektedir. Bu da klasik yöntemlerin elektronik ortamlara aktarılmasını kolaylaştırmaktadır. E-mentorluk da bu gibi sebepler sonucunda doğmuştur, ancak daha pozitif ve başarılı sonuçlar alabilmek için geliştirilmeye devam edilmesi gerekmektedir (Kuzu, 2012: 173-184).

Kaynak:
Kuzu, A., Kahraman, M., & Odabaşı, H. F. (2012). Mentörlükte Yeni Bir Yaklaşım: E-Mentörlük. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, ss. 173-184.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

"Geleceğin Kadın Liderleri"

Plautus'un “Amphitryon” Adlı Eseri İle Molière ve Heinrich Von Kleist Uyarlamalarında Metinlerarasılık

Yalnız Değilsin!